dinsdag 14 februari 2012

Interview met Annechien Steenhuizen, NOS journaal presentatrice


Interview met Annechien Steenhuizen, NOS journaal presentatrice

Wat ze over tien jaar doet? Annechien Steenhuizen (34) heeft geen idee. Wie weet presenteert ze nog steeds NOS op 3, voor hetzelfde geld woont ze niet eens meer in Nederland. 'Ik wou dat ik gelukkig kon zijn in een baan van negen tot vijf.'

Annechien Steenhuizen is nu eenmaal niet het type dat aan carrièreplanning doet. In haar twaalf jaar in de media is bijna alles haar kant op gerold. Alleen naar haar huidige presentatiebaan bij NOS op 3 heeft ze gesolliciteerd. Toch ziet ze zichzelf meer als journalist dan als presentatrice. Bij RTV Utrecht ging ze jarenlang als radioverslaggever op pad. Tussendoor presenteerde ze twee jaar achter een desk in de studio het regionale nieuws. Als het aan haar had gelegen was ze nog jaren in Utrecht gebleven.
 
Ware het niet dat Annechien Steenhuizen begin 2008 werd gescout voor De Jakhalzen van De Wereld Draait Door. 'Ik had het erg naar mijn zin bij RTV Utrecht, maar ik had wel het gevoel dat ik verder moest,' zegt Annechien in Café Oost aan het Griftpark in Utrecht. De make-up van de fotoshoot in het park zit nog op haar gezicht, haar golden retriever Spijker ligt relaxed aan haar voeten. 'Ik wacht dan misschien totdat er iets mijn kant uitkomt, maar ik ben wel ambitieus.'


Niet ‘u’ maar ‘jij’
Dus nam Annechien Steenhuizen de sprong in het diepe en waagde de stap naar de landelijke media. Na vier maanden bleek dat ze niet geknipt was voor de rol van nieuwsjager met zwart pak en rode das. 'Ik vind belangrijk dat degene die ik interview het onderwerp is. In de kroeg sta ik ook altijd over het verhaal van de ander te praten. Als Jakhals moest ik juist het onderwerp van mijn item zijn. Dat botste een beetje.'
 
In de zomer van 2008 werd Annechien Steenhuizen als freelancer aangenomen bij het nieuwsbulletin op Nederland 3, dat toen nog Journaal op 3 heette. Vroeg op de avond flitste ze vanuit de regiekamer van de NOS voorbij om in een minuut de hoofdlijnen van het nieuws te melden. Later op de avond ging ze wat dieper op de materie in. 'Wij laten een andere kant van het nieuws zien,' zegt Annechien. 'Neem de arrestatie van Mladic. Tuurlijk laten wij ook zien dat hij een schurk is, maar we zoomen juist in op mensen die hem een held vinden.' Vergeleken met de ‘normale’ journaals is de stijl van NOS op 3 veel losser. 'Sowieso spreken we de kijker niet met ‘u’ maar met ‘jij’ aan. En een geintje mag, zolang het smakelijk blijft.'
 
Afgelopen mei onderging het programma een restyling. De redactie werd in een klap drie keer zo groot vanwege de samensmelting met een radio- en internettak. Uitgezonden wordt alleen nog later op de avond. Op de website kunnen kijkers meedenken over de onderwerpen van de dag. Annechien Steenhuizen: 'We zetten bijvoorbeeld vragen uit: Ken je iemand in Jemen of Libië, maar ook wat je favoriete Oprah Winfrey-moment is. Ik denk dat mensen steeds meer een mening hebben en het fijn vinden om die mening te ventileren. Maar het is geen must. We vinden het fijn als je meedenkt, maar als je gewoon achterover geleund naar ons wilt kijken is dat ook prima.'
 
Liever geen make-up
Annechien Steenhuizen groeide op in Amersfoort als jongste kind met twee oudere broers. 'Ik heb een fijne harmonieuze jeugd gehad,' zegt ze. 'Mijn ouders zijn nog steeds bij elkaar en gelukkig. Van mijn vroege jeugd herinner ik me vooral de lange zomers, spelen in de bossen en weilanden, hutten bouwen, avonturen meemaken en zwemmen in de vaart - die, als ik nu terug zou gaan, waarschijnlijk een brede sloot blijkt te zijn.' Op haar veertiende ontstond de gedachte om journalist te worden. 'Van journalist had ik een romantisch idee. Dat je de hele wereld zag en tegelijkertijd het leed van de wereld aan de kaak stelde. Dat is iets anders gelopen.'
 
Lang zag het er niet naar uit dat Annechien Steenhuizen op televisie zou komen. 'Op de school voor Journalistiek heb ik voor radio gekozen. Radio is heel intiem. Het beviel me erg goed om met een kleine recorder op pad te gaan. Mensen reageren anders als je voor radio een interview doet dan wanneer je met een camera voor ze staat. Mensen staan dan toch een beetje in een harnas. Ik vond het in het begin ook verschrikkelijk om op televisie te zijn. Het draait toch om je uiterlijk. Opeens moest ik make-up dragen, wat ik zelf nooit doe. Ik vond het echt een gedoe dat je erop moest letten hoe je zit en wat voor grimassen je trekt.'

Geroep in oortjes
Inmiddels heeft Annechien Steenhuizen zich de camera eigen gemaakt. 'Het gaat me makkelijk af, omdat ik geen andere pet opzet. Ik ben gewoon mezelf. Bovendien zit ik nu heel fijn op mijn plek bij een programma waar ik met trots naar kijk. Niet naar mezelf natuurlijk, maar naar wat we maken.' Bij NOS op 3 werkt ze drie dagen, de rest van de tijd kan ze dingen doen die zij wil. Dagvoorzitter zijn bij de première van een film bijvoorbeeld of plannen maken voor documentaires. Als ze vrij is, doet ze bewust niet veel. Krantje lezen, koffie drinken met vrienden, dat werk. 'Of ik ga hardlopen met Spijker. Dat is helaas niet altijd een pretje, omdat hij soms geen zin heeft.'
 
Dat het presenteren haar makkelijk afgaat, is de NOS niet ontgaan. Ook dit jaar presenteerde Annechien Steenhuizen het drie uur durende live-programma op zaterdagavond tijdens het muziekfestival Eurosonic in Groningen. 'Ik hoefde niet lang na te denken toen ze me vroegen, maar daarna dacht ik meteen: oh jee, wat heb ik gedaan? Zo’n live-programma is superspannend en eng natuurlijk. Ik zit dan op een bank, midden in de foyer, waarop ik artiesten interview en de avond aan elkaar praat. De eindredacteur en regisseur roepen de hele tijd door mijn oortjes, daarnaast geroezemoes van pratende mensen en nog eens live muziek. Zonder autocue is dat wel pittig. Na afloop lig ik nog wel een paar uur wakker zeg maar.'

Terug naar de deadline
Gelukkig bezit Annechien Steenhuizen over stalen zenuwen. 'Wanneer vlak voor de deadline iedereen in de stress schiet, word ik juist heel rustig. Ik raak niet in paniek, maar word juist heel vrolijk. Zoals die keer toen een minuut voor de uitzending duidelijk werd dat Joram van der Sloot was opgepakt. Toen moest ik improviseren en onder die tijdsdruk ga ik juist heel helder nadenken.'
Hoe lang ze nog bij NOS op 3 blijft, weet ze niet. 'Ik pols bij mezelf of ik nog gelukkig ben in wat ik doe en als dat zo is, blijf ik zitten. Ik heb ook geen loopbaan voor mezelf uitgestippeld. Hoewel dat wel eens handig zou zijn. Eigenlijk zou ik het heel prettig vinden als ik gelukkig zou kunnen zijn in een baan van negen tot vijf. Lekker simpel bureauwerk, maar ik weet dat ik daar ook niet gelukkig van word. Wie weet woon ik over tien jaar niet eens meer in Nederland. Mijn lief is Engels, dus je weet maar nooit. We zien wel eens een vissersdorpje voor ons en als we de luiken opendoen dat we uitkijken over ons eigen strand. Maar waarschijnlijk doe ik na drie dagen de luiken open en schreeuw: Wat doe ik hier? En dat ik snel terugren naar mijn baan met die deadline.'

8 opmerkingen:

  1. Is a Annechien een Indo en dus van Indisch afkomst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze heeft wel de mooie indische jukbeenderen

      Verwijderen
    2. Mijn vraag was aan u zijn uw ouders Indisch u moeder of vader

      Verwijderen
  2. Wel jammer dat zij helemaal geen mooie bros of ketting op haar perfecte kleding draagt, het geheel is wat vlak. jammer !!!!!!. het zou haar zeker een nog betere uitstraling geven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het wordt tijd dat zij eens goed kleding advies krijgt.
    Vanavond was het n paars huispak.
    Vreselijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vindt het een super knappe vrouw prachtige uitstraling goede kleding stijl die bij haar past super woman

    BeantwoordenVerwijderen